|
Ο ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΚΑΙ Ο ΘΕΟΦΙΛΟΣ Σ’ αυτήν την ενότητα θα μιλήσουμε για τους παράλληλους βίους του συγγραφέα Παπαδιαμάντη (1851-1911) και του ζωγράφου Θεόφιλου Χατζη-Μιχαήλ (1873-1934). Συγκρίνοντας τη ζωή και το έργο τους βρήκαμε πολλές ομοιότητες. Πρώτον και οι δυο τους παρέλαβαν την αγάπη για την ελληνική αρχαιότητα μέσω του Βυζαντίου. Δεν επηρεάστηκαν από το γερμανικό νεοκλασικισμό, που ήθελε να πιστεύει ότι οι Νεοέλληνες είναι απευθείας απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων. Ο νεοκλασικισμός αυτός αποσιωπούσε την προσφορά του Βυζαντίου στη διαφύλαξη της ελληνικής αρχαιότητας, λοιδορούσε την παράδοση και τη βυζαντινή τέχνη. Ο Θεόφιλος και ο Παπαδιαμάντης έμειναν προσηλωμένοι στον κόσμο της παράδοσης και της Ορθοδοξίας. Απομακρύνθηκαν γρήγορα από τη δουλική μίμηση των δυτικών προτύπων. Ο πρώτος, ξεπέρασε τη μίμηση των έργων του βαυαρού ζωγράφου Hess και στο ώριμο έργο του οδηγήθηκε από το ελληνικό φως- πιθανόν, βέβαια, εν αγνοία του- σε συνθέσεις όπου με την κατάλληλη επεξεργασία του χρώματος δημιουργεί ένα ελληνικό ζωγραφικό ύφος. Ο Παπαδιαμάντης άφησε την τέχνη του ιστορικού μυθιστορήματος, που είχε πρωτοκαλλιεργηθεί στην Ευρώπη, και στράφηκε στην ελληνική πραγματικότητα. Με τα διηγήματά του δημιούργησε μια προσωπική αφηγηματική μέθοδο κι ένα ύφος καθαρά ελληνικό και ορθόδοξο. «Σ’ όποια σελίδα του κι αν σταθούμε, αναγνωρίζουμε κάτω από το χριστιανό, τον Έλληνα» (Οδ. Ελύτης).
Ο Παπαδιαμάντης στη λογοτεχνία θα μπορούσε να ακολουθήσει τα βήματα ενός Α.Ρ. Ραγκαβή (1809-1892) συνεχίζοντας την παράδοση του ιστορικού μυθιστορήματος του W. Scott ή να γράψει διηγήματα, που να μην έχουν σχέση με την ελληνική πραγματικότητα, όπως το «Γλουμυμάουθ» του Ραγκαβή, ή να συνθέσει ψυχρά νεοκλασικά στιχουργήματα. Ευτυχώς, δεν έκαμε τίποτα από αυτά. Ακόμη και στη γλώσσα ακολούθησε ένα πρωτοπόρο δρόμο. Όχι την καθαρεύουσα των Φαναριωτών, αλλά ένα ιδιόλεκτο όπου δένει αρμονικά στοιχεία απ’ όλη την παράδοση της ελληνικής γλώσσας (αρχαία, βυζαντινή, καθαρεύουσα, δημοτική).
Ο χρόνος, όμως, τους δικαίωσε και αποκάλυψε την αξία και τη μεγαλοσύνη τους. Το έργο τους έχει δυό μεγάλες αρετές την αλήθεια και την απλότητα. Αυτές οι αρετές πηγάζουν από την αληθινή επαφή τους με τον τόπο τους, την παράδοση και τον ελληνικό λαό. Όπως είπε ο Β. Βασιλικός, «ο 21ος αιώνας θα είναι ο αιώνας του Παπαδιαμάντη» |
Οι ιστοσελίδες αυτές δημιουργήθηκαν από
το
Γυμνάσιο Πλατανιά Χανίων. 2002-2003 Γυμνάσιο Πλατανιά Χανίων
|