Αρχική Βιβλιογραφία Υπερσύνδεσμοι Συντελεστές Λήψη Αρχείων Αξιοποίηση

Ζωγραφική

Συνέντεξη
Παιδικά χρόνια
Θέατρο
Μουσική
Ζωγραφική
Δραστηριότητες
Ερωτήσεις
"Η Αποσώστρα"

Παπαδιαμάντης & Θεόφιλος ] Λογοτεχνικά πορτρέτα ]

Ο ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΚΑΙ Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ

Ο Παπαδιαμάντης από μικρός ασχολήθηκε με τη ζωγραφική. Στο αυτοβιογραφικό του αναφέρει ότι «Μικρός εζωγράφιζα Αγίους …». Ένας δάσκαλός του στο δημοτικό είχε αναγνωρίσει το ταλέντο του και γι’ αυτό έστειλε μερικές ζωγραφιές του στο Υπουργείο Παιδείας, για να ζητήσει την πρόνοια του υπουργείου για το μικρό καλλιτέχνη. Φαίνεται ότι ο δάσκαλός του πίστευε ότι ο Παπαδιαμάντης θα γίνει σπουδαίος ζωγράφος. Στα σχολικά τετράδια, που βρέθηκαν, φαίνεται η αγάπη του συγγραφέα για τη ζωγραφική.

Στις πρώτες σελίδες ενός τετραδίου έχει σχεδιάσει δύο καμαρωτούς αξιωματικούς σε στάση προσοχής. Ο ένας έχει σφηνωτό μούσι και φορά λαμπρή στρατιωτική στολή. Δίπλα βλέπουμε τη μορφή ενός ώριμου άνδρα σε δύο εκδοχές. Πιθανόν αυτός να είναι κάποιος δάσκαλός του.(εικόνα 1)

Εικόνα 2  Εικόνα 3  Εικόνα 4

Στην τελευταία σελίδα του τετραδίου καλλιγραφίας βρίσκουμε παραστάσεις μαυσωλείων ή περίτεχνων πύργων πάνω σε λόφους με δέντρα και βρύσες. Στο κάτω μέρος της σύνθεσης φαίνεται η εικόνα ενός αγίου τοποθετημένη σε κουβούκλιο. Μήπως αυτό το τοπίο συμβολίζει τον παράδεισο; ( εικόνα 2)

Σ’ ένα άλλο τετράδιο ο Παπαδιαμάντης ζωγράφισε μορφές διαφόρων ανδρών. Πάνω δεξιά ένα δεσπότη με άμφια και μίτρα. Δίπλα μια δοκιμή για την απόδοση ενός καλόγερου (;) κι ενός ανθρώπου που κρατά μπαστούνι. Αριστερά ένα φραγκόπαπα. Στη μέση ξεχωρίζει η μορφή ενός αξιωματικού με μαύρη γενειάδα. Στο κάτω μέρος το σχέδιο ενός καραβιού.( εικόνα 3)

Αλλού βλέπομε την απεικόνιση μιας αναστάσιμης πομπής στο ξεκίνημά της από την εκκλησία. Δύο παιδιά χτυπούν τις καμπάνες. Προηγούνται τα λάβαρα και οι φανοί. Ακολουθεί ο δεσπότης με την ποιμαντική ράβδο και πίσω του οι ιερείς με θυμιατά και λαμπάδες.(εικόνα 4)

Τα σχέδια αυτά παρ’ όλες τις ατέλειές τους δείχνουν την περιγραφική ικανότητα του μαθητή Παπαδιαμάντη και τη διάθεσή του να ονειροπολεί σε χώρους, που τους έπλαθε, όπως ήθελε. Μπορεί να μην έγινε ζωγράφος. Το ταλέντο του στην απεικόνιση φαίνεται στη συγγραφή. Έγινε ένας εξαίρετος ηθογράφος. Άφησε το χρωστήρα και πήρε το μολύβι για να περιγράψει τη φύση και τους ανθρώπους.

Ας παρακολουθήσουμε τώρα τη σχέση της παπαδιαμαντικής περιγραφής με τη ζωγραφική. Ο συγγραφέας στο περίφημο χωρίο από το «Λαμπριάτικο Ψάλτη» αναφέρει «Το επ’ εμοί, ενόσω ζω και αναπνέω και σωφρονώ, δεν θα παύσω πάντοτε […] να υμνώ μετά λατρείας τον Χριστόν μου, να περιγράφω μετ’ έρωτος την φύσιν και να ζωγραφώ μετά στοργής τα γνήσια ελληνικά ήθη»1 Έτσι, αποκαλύπτει την πρόθεσή του να περιγράφει τη φύση και να ζωγραφίζει–το ρήμα είναι χαρακτηριστικό–τα ελληνικά ήθη. Για τις εξαίσιες λογοτεχνικές του περιγραφές ο Β. Γαβριηλίδης χαρακτήρισε το συγγραφέα ως ζωγράφο « ο κ. Παπαδιαμάντης είναι συγγραφέας της νεωτάτης ζωγραφικής σχολής της λεγομένης υπαιθρίου […] ώστε πολλαί σελίδες του τον αναβιβάζουν μάλλον εις τον ορίζοντα της Ολλανδικής σχολής εν τη γραφική τέχνη. Εν είδος Στέεν.»2

Παπαδιαμάντης & Θεόφιλος ] Λογοτεχνικά πορτρέτα ]

 

Οι ιστοσελίδες αυτές δημιουργήθηκαν από το Γυμνάσιο Πλατανιά Χανίων.
Στείλτε μας στη διεύθυνση mail@gym-platan.chan.sch.gr τα σχόλια και τις παρατηρήσεις σας.
Μπορείτε επίσης να συμμετέχετε στο αφιέρωμα αυτό στέλνοντας τα δικά σας κείμενα, τα οποία θα προστεθούν στις ιστοσελίδες αυτές. 

Προηγούμενο Αρχική Επόμενο

2002-2003 Γυμνάσιο Πλατανιά Χανίων