1.ΚΛΩΤΣΟΝΤΕΝΕΚΕΣ

Α. ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Το παιχνίδι το έφερε η Προκοπία Γιαμιάκη.

Η σύνταξη έγινε από όλους τους μαθητές του Α1.

Γράφτηκε από την Δέσποινα Βλεπάκη

Τα σκίτσα έγιναν από την Ιουλία Αφεντούλοβα και την Ιωάννα Βαρουξάκη.

Το εξώφυλλο κατασκευάστηκε από τη Θωμαδάκη Παρασκευή

Υπεύθυνη καθηγήτρια : Ιωάννα Χουντάλα

Σχολικό Ετος : 1997-98

Β. Το παιχνίδι ΚΛΩΤΣΟΝΤΕΝΕΚΕΣ ή ΚΡΥΦΤΟ ΤΕΝΕΚΕΔΑΤΟ

Αριθμός παιδιών : Παίζουν πολλά παιδιά

Πως παίζεται :

Πρέπει να τα βγάλουμε πρώτα για να βρούμε αυτόν που θα τα φυλάει και έτσι τα "βγάζουμε".

Παίρνουμε ένα τενεκεδάκι (από κονσέρβα, γάλα κτλ.). Βάζουμε τον τενεκέ στη μέση του χώρου στον οποίο παίζουμε και κάποιο παιδί παίρνοντας φόρα κλωτσά με όλη του τη δύναμη, προσέχωντας βέβαια να μην είναι απέναντι κανένας.Εκείνος που φυλάει τρέχει να πιάσει τον τενεκέ ενώ οι άλλοι τρέχουν να κρυφτούν. (εάν ο χώρος είναι κατηφορικός ακόμα καλύτερα). Μόλις ο παίκτης πιάσει τον τενεκέ στην συνέχεια τον στήνει. Επειτα ψάχνει τα άλλα παιδιά. Ο παίκτης που θα κατορθώσει να πατήσει τον τενεκέ χωρίς να τον δεί ο παίκτης που τα φυλάει φωνάζει “ΒΓΗΚΑ”. Στην περίπτωση πουτ ο τελευταίος παίκτης καταφέρει και κάνει την τελευταία δοκιμασίαφωνάζει “ ΒΓΗΚΑ. ΦΤΟΥ ΞΕΛΕΥΤΕΡΙΑ”. Ετσι φυλάει το ίδιο παιδί πάλι και κυνηγάει τον τενεκέ.

Αν δεν γίνει “ΞΕΛΕΥΤΕΡΙΑ” φυλάει το παιδί που βρέθηκε πρώτο από εκείνον που φυλούσε…

Ετσι το παιχνίδι συνεχίζετε … alvrule.gif (1012 bytes)

2.ΤΟ ΤΗΛΕΦΩΝΑΚΙ

Α. ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Το παιχνίδι το έφερε η Χρύσα Σφυνιαδάκη.

Η σύνταξη έγινε από όλους τους μαθητές του Α3.

Γράφτηκε από την Γιώργο Χαλακατεβάκη

Τα σκίτσα έγιναν από την Κάτια Στεφανουδάκη

Το εξώφυλλο κατασκευάστηκε από τη Γεωργία Χατζιδάκη

Υπεύθυνη καθηγήτρια : Ιωάννα Χουντάλα

Σχολικό Ετος : 1997-98

 

Β. Το παιχνίδι ΤΗΛΕΦΩΝΑΚΙ

Αριθμός παιδιών : Παίζουν πολλά παιδιά

Πως παίζεται : Οι παίκτες κάθωνται στη σειρά σε μία ευθεία. Ο πρώτος βρίσκει μία λεξη και τη λέει στο αυτί του δεύτερουχωρίς όμως να τον ακούσουν οι άλλοι. Η λέξη αυτή πρέπει να είναι κατά προτήμηση δύσκολη ή με πολλές συλλαβές.Ο δεύτερος επαναλαμβάνει στον τρίτο ότι άκουσε ή καταλαβε, ο Τρίτος στον τέταρτο κ.ο.κ.. Όταν φτάσει η σειρά του τελευταίου, φωνάζει τη λέξη που άκουσε δυνατά και αν είναι η λέξη που είπε ο πρώτος τότε το τηλέφωνο λειτουργεί κανονικά. Αν όμως η λέξη είναι παραποιημένη το τηλέφωνο είναι χαλασμένο. Συνήθως η λέξη είναι παραποιημένη και το αστείο του παιχνιδιού είναι να επαναλαμβάνει ο καθένας ότι άκουσε.

Το παιχνίδι συνεχίζεται και ο τελευταίος στη σειρά μπαίνει πρώτος και προτείνει τη δική του λέξη.
 

  alvrule.gif (1012 bytes)

4.Το Τζαμί

Α. ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Το παιχνίδι το έφερε η Ιουλία Αφεντούλοβα

Η σύνταξη έγινε από όλους τους μαθητές του Α1.

Γράφτηκε από την Μαίρη Γωνιοτάκη

Τα σκίτσα έγιναν από την Ιουλία Αφεντούλοβα

Το εξώφυλλο κατασκευάστηκε από τη Μαίρη Γωνιοτάκη

Υπεύθυνη καθηγήτρια : Ιωάννα Χουντάλα

Σχολικό Ετος : 1997-98

 

Β. Το παιχνίδι “Το τζαμί”

Υλικά : 1 Μπάλα και 1 κεραμίδι σπασμένο σε 7 κομάτια. Την θέση του κεραμιδιού μπορούν να πάρουν πέτρες, ξύλα ή οποιοδήποτε υλικό μπωρεί να βρεθεί εύκολα εκείνη τη στιγμή.

Αριθμός παιδιών : Παίζουν το λιγότερο με 10 παίκτες οι οποίοι χωρίζονται σε δύο ομάδες

Πως παίζεται :

Βάζουμε τα κεραμίδια μέσα σε ένα μικρό κύκλο το ένα πάνω στο άλλο και από το σημείο εκείνο μετράμε 7 βήματα και κάνουμε μία γραμμή σε εκείνο το σημείο. Η μία ομάδα στέκετε πίσω από τη γραμμή και η άλλη πίσω από τα κεραμίδια.

Η ομάδα που είναι πίσω από την γραμμή παίρνει τη μπάλα και προσπαθεί να σημαδέψει και να ρίξει τα κεραμίδια. Κάθε παίκτης έχει 3 ευκαιρίες να ρίξει τη μπάλα, σε περίπτωση που κανείς δεν πετύχει να ρίξει κάτω τα κεραμίδια αλλάζουν ρόλους.

Σε περίπτωση που κάποιος ρίξει τα κεραμίδια η ομάδα του τρέχει προς όλες τις κατευθύνσεις και προσπαθεί να βάλει τα κεραμίδια το ένα πάνω στο άλλο όπως ήταν πρίν. Η άλλη ομάδα προσπαθεί να χτυπήσει με τη μπάλα τους αντιπάλους της έτσι ώστε να τους βγάλει από το παιχνίδι.

Οποιος έχει τη μπάλα πρέπει να είναι ακίνητος. Την ώρα εκείνη μπορεί να ακινητοποιήσει έναν αντίπαλο ή να δώσει πάσα σ’ένα συμπαίκτη του.

Το παιχνίδι συνεχίζεται κατ’ αυτόν τον τρόπο μέχρις ώτου ή η μία ομάδα να στήσει τα κεραμίδια και να πεεί “ΤΖΑΜΙή η άλλη ομάδα να ακινητοποιήσει όλους τους αντιπάλους της. alvrule.gif (1012 bytes)

5.Κρυφτό με τόξα

Α. ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Το παιχνίδι το έφερε η Μαίρη Γωνιοτάκη

Η σύνταξη έγινε από όλους τους μαθητές του Α1.

Γράφτηκε από την Αρτεμις Γραμβουσάκη

Φωτογραφίες : Κλεοπάτρα Αρβανιτάκη

Το εξώφυλλο κατασκευάστηκε από τη Αρτεμις Γραμβουσάκη

Υπεύθυνη καθηγήτρια : Ιωάννα Χουντάλα

Σχολικό Ετος : 1997-98

 

Β. Το παιχνίδι “Κρυφτό με τόξα”

Σ ε αυτό το παιχνίδι παίζουνε δύο ομάδες παιδιών. Η κάθε ομάδα έχει το λιγότερο πέντε (5) παίκτες και ένας από αυτούς είναι ο Αρχηγός.

Στην αρχή του παιχνιδιού οι δύο Αρχηγοί πετάνε ένα κέρμα για να ποια ομάδα θα κρυφτεί και ποια θα τα φυλάει. Η ομάδα που τα φυλάει περιμένει την άλλη να κρυφτεί. Η άλλη ομάδα κρύβεται και ταυτόχρονα προσπαθεί, με βέλη ή με διάφορα σημάδια που αφήνει πίσω της, να ξεγελάσει την άλλη ομάδα ή να της δείξει το μέρος που κρύβεται.

Η ομάδα που τα φύλαγε μετά από λίγο αρχίζει το ψάξιμο μέχρι να βρεί τα παιδιά που είναι κρυμένα. Αν τα βρεί και τα πιάσει αλλάζουν οι ρόλοι τους. Δηλαδή αυτοί που κυνηγούσαν τώρα κρύβονται και προσπαθούν να παραπλανήσουν τους άλλουςγια το μ΄’ερος που είναι κρυμένοι. alvrule.gif (1012 bytes)

6.Παππούς & Γιαγιά

Α. ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Το παιχνίδι το έφερε η Μιχάλης Καλλιτσάκης

Η σύνταξη έγινε από όλους τους μαθητές του Α1.

Γράφτηκε από την Εφη Μαλτέζου

Σκίτσο : Φίλλιπος Βασιλάκης

Το εξώφυλλο κατασκευάστηκε από τη Εφη Μαλτέζου

Υπεύθυνη καθηγήτρια : Ιωάννα Χουντάλα

Σχολικό Ετος : 1997-98

 

Β. Το παιχνίδι “Παππούς & Γιαγιά”

Το παιχνίδι παίζεται το λιγότερο με έξι (6) άτομα. Ενα από τα παιδιά αφού τα “βγάλουνε” κάνει τη μάνα. Η μάνα δίνει ονόματα στους παίκτες. Τα ονόματα αυτά πρέπει να έχουν σχέση με την οικογένεια έτσι κάποιος μπορεί να ονομαστεί παππούς, γιαγιά, μαμά, μπαμπάς κτλ.. Τα παιδιά μέλη της οικογένειας κάθονται στη σειρά ανάλογα με την ηλικία τους και αποφασίζουν να κάνουν κάτι (π.χ. να ανέβουν στα δέντρα, να κάνουν κύκλο κτλ.). Η “μάνα” κάθετε χώρια από τους άλλους παίκτες “κουλουριασμένη” μα το κεφάλι προς τα κάτω.Τα παιδιά περνάνε ένα-ένα πάνω από τη μάνα λέγοντας της τι έχουν αποφασίσει να κάνουν και το κάνουν. Αφού περάσει και ο τελευταίος παίκτης τότε η μάνα σηκώνεται και αρχίζει να τους κυνηγάει ώστε να μην πραγματοποιήσουν το αποφασησθέν σχέδιο. Αν πιάσει κάποιο παίκτη αυτός παίρνει το ρόλο της μάνας και το παιχνίδι αρχίζει ξανά… alvrule.gif (1012 bytes)

7. Οι Αμάδες

Α. ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Το παιχνίδι το έφερε η Γιώργος Χαλακατεβάκης

Η σύνταξη έγινε από όλους τους μαθητές του Α3.

Γράφτηκε από την Κλεονίκη Παρασκευάκη

Σκίτσο Γιώργος Φραγκεδάκης

Το εξώφυλλο κατασκευάστηκε από τη Κάτια Στεφανουδάκη

Υπεύθυνη καθηγήτρια : Ιωάννα Χουντάλα

Σχολικό Ετος : 1997-98

 

Β. Το παιχνίδι “Οι Αμάδες”

Παίζετε από δύο ή περισσότερα άτομα. Το κάθε παιδί διαλέγει μια πέτρακαι τα “βγάζουνε” έτσι ώστε να δούνε ποιος είναι πρώτος, Δεύτερος κτλ..

Το παιδί που παίζει πρώτο ρίχνει την πέτρα του προσπαθώντας να μην βγει η πέτρα έξω από τα όρια. Ο δεύτερος παίκτης ρίχνει τη δική του πέτρα σημαδεύοντας την πέτρα του πρώτου παίκτη. Αν την πετύχει ή αν η απόσταση είναι λιγότερο από μία παλάμη παίρνει έναν πόντο.

Στη συνέχεια παίζει ο τρίτος, ο τέταρτος κοκ. Με σκοπό να σημαδέψουν μια πέτρα που έχει πεταχτεί. Οταν τελειώσει η σειρά των παιχτών αρχίζει πάλι από την αρχή. Ο πρώτος από το σημείο που είναι η πέτρα του και προσπαθεί να χτυπήσει μια οποιαδήποτε πέτρα. Το παιχνίδι συνεχίζεται με τον ίδιο τρόπο έως ότου ένας παίκτης φτάσει στον προκαθορισμένο αριθμό πόντων. (Παραλλαγή : Αυτός που πετυχαίνει με την πρώτη ριξιά παίρνεί τρείς (3) πόντους. Για κάθε άλλη πετυχημένη ριξιά παίρνει έναν πόντο) alvrule.gif (1012 bytes)

8. Τα πεντόβολα

Α. ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Το παιχνίδι το έφερε η Γιώργος Χαλακατεβάκης

Η σύνταξη έγινε από όλους τους μαθητές του Α3.

Γράφτηκε από την Κλεονίκη Παρασκευάκη

Σκίτσο Γιώργος Φραγκεδάκης

Το εξώφυλλο κατασκευάστηκε από τη Κάτια Στεφανουδάκη

Υπεύθυνη καθηγήτρια : Ιωάννα Χουντάλα

Σχολικό Ετος : 1997-98

Β. Το παιχνίδι “Οι Αμάδες alvrule.gif (1012 bytes)

3.ΤΑ ΒΓΑΖΟΥΜΕ ;

Α. ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Το παιχνίδι το έφερε η Ιωάννα Γαρεδάκη.

Το εξώφυλλο κατασκευάστηκε από τη Ιωάννα Γαρεδάκη

Υπεύθυνη καθηγήτρια : Ιωάννα Χουντάλα

Σχολικό Ετος : 1997-98

 

Β. Το παιχνίδι ΤΑ ΒΓΑΖΟΥΜΕ ;

ΠΡΟΛΟΓΟΣ:

“Παίζουμε κρυφτό;” “Ναι” “Αλλά, ποιος θα τα φυλάει;” “Να τα βγάλουμε!”

Αυτό το μικρό βιβλιαράκι μας δίνει μερικούς τρόπους για να δούμε ποιος τελικά “θα τα φυλάει” και όχι μόνο.

Σε κάθε παιδικό παιχνίδι, ομαδικό φυσικά πριν αρχίσουμε αποφασίζουμε είτε ποιος παίζει πρώτος, είτε ποιος κυνηγάει –εάν πρόκειτε για κυνηγητό- είτε ποιος “θα τα φυλάει” –εάν πρόκειτε για κρυφτό-.

Στην πρισπάθεια μας να συγκεντρώσουμε, να διαδώσουμε και να διατηρήσουμε στην μνήμη μας το “στοιχάκια” που λέγαμε ρυθμικά πριν ξεκινήσουμε το παιχνίδι μας, δημιουργήσαμε αυτό που κρατάτε στα χέρια σας.

ΓΕΝΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ;

Τα παιδιά μαζεύονται σ΄ ένα σημείο σχηματίζοντας κύκλο.

Ένα από αυτά, λέει ρυθμικά το στιχάκι και σε κάθε συλλαβή ή λέξη δείχνει κι από ένα παιδί (συνήθως από τα δεξιά στα αριστερά). Το παιδί που δείχνει όταν πεί την τελευταία συλλαβή είναι αυτό που θα “τα φυλάει” ή που θα παίξει πρώτο, μπορεί όμως και να συμβεί το αντίθετο. Σ΄αυτή την περίπτωση το παιδί απομακρύνεται από τον κύκλο και τα υπόλοιπα παιδιά συνεχίζουν μέχρι να μείνει ένα, το τελευταίο απ΄όλα, το οποίο θα “τα φυλάει”, θα κυνηγάει ή θα παίξει πρώτο ανάλογα.

 

 

Ανέβηκα σ΄ένα βουνό 

     

    Και είδα ένα γουρούνι 

    το κοίταξα καλά-καλά 

    και σου ‘μοιαζε στη μούρη 

    γκο-γκο-γκο 

    σι-σι-σι 

    το γουρούνι είσαι ‘σύ.

Ο Χριστός κι η Παναγιά 

     

    κάνανε μια συμφωνία: 

    ποιος θα βρεί το δεκατρία 

    ένα-δύο-τρία-τέσσερα 

    πέντε-έξι-επτά-οχτώ 

    εννιά-δέκα-έντεκα 

    δώδεκα-δεκατρία.

Α-κα-τα μα-κα-τα 

     

    σου-κου-του-μπε 

    α-μπε φα-μπε 

    ντο-μι-νε 

    α-κα-τα μα-κα-τα 

    σου-κου-του-μπε 

    α-μπε φα-μπε 

    “βγές”

Α-μπε-μπα-μπόμ 

     

    του-κι-θε-μπλομ 

    α-μπε-μπα-μπόμ 

    του-κι-θε-μπλομ 

    μπλιμ-μπλομ 

    Σαν θα πας εκεί 

    στη Βόρεια Αμερική 

    θα δείς τον Ερμή 

    να παίζει μουσική 

    με το κόκκινο σκουφί 

    “Βγαίνεις” και τα “φυλάς” 

    όλα εσύ!

  1. –Εδώ τα παιδιά κάνουν ένα κύκλο με τα πόδια τους,
  2. ένα πόδι το κάθε παιδί, και ένα από αυτά  

    λέει δείχνοντας το κάθε παπούτσι:- 

    Το παπούτσι σου βρωμάει, άλλαξε το … 

    -Σ’ όποιο παιδί τύχει αυτή η τελευταία συλλαβή αλλάζει πόδι και όταν του τύχει δυό φορές βγαίνει από τον κύκλο. Αυτό το παιδί θα είναι είτε αυτό που θα τα φυλάει, είτε θα έχει βγεί για να συνεχίσουν οι υπόλοιποι. Αυτό βέβαια καθορίζεται από πρίν.

  1. Ντορεμι φασολα
  2. μου ‘φυγε η σόλα 

    πήγε στο Παρίσι 

    να παραθερίσει 

    κι όταν θα γυρίσει 

    πάλι θα κολλήσει  

    στο παλιό παπούτσι 

    που ‘χε ξεκολλήσει.

Ο Καρακατσάνης μπήκε στο τηγάνι 

κι έσπασε τ’ αυγά. 

Γιατί Καρακατσάνη, 

μπήκες στο τηγάνι 

κι έσπασες τ’ αυγά; 

Φάε τώρα μια καρπαζιά.

Ανέβηκα στη λεμονιά  

να κόψω ένα λεμόνι 

κι η λεμονιά τσακίστηκε  

και μου κοψε το χέρι. 

Δώσμου το μαντιλάκι σου  

το χρυσοκεντημένο να δέσω 

το δαχτύλι μου που είναι ματωμένο.

Είσαι Κινεζάκι; 

Ναι – απαντάει το παιδί που έχει τύχει αυτή τη φορά. 

Πόσες κουταλίτσες; 

   Εδώ λένε ότι αριθμό θέλουν. Το παιδί μετράει δείχνοντας διαδοχικά ένα ένα τα παιδιά μέχρι να φτάσει στον αριθμό που απαντήθηκε και να βγεί κάποιο παιδί.