Μνημείο Μιας Μεγάλης Αγάπης

ΤΑΤΖ ΜΑΧΑΛ

`` Δεν μπορώ να εκφράσω το τι σκέφτομαι``, λένε πως είπε αναστενάζοντας μία Αγγλίδα αριστοκράτισσα όταν αντίκρισε το μαρμάρινο τέμενος του ΤΑΤΖ ΜΑΧΑΛ, ``αλλά νιώθω πως θα ήθελα να πεθάνω αύριο, αν ήταν να σκεπάζει τα κόκαλά μου ένα τέτοιο μνημείο``.

Ο Σάχ Τζιχάν, πέμπτος δεσπότης της Μογγολικής Δυναστείας, που βασίλευσε από το 1628 ως το 1658 έχτισε αυτό το κολοσσιαίο μαρμάρινο μνήμα. Η ανάρρηση του στο θρόνο συνδέεται με πολλά επεισόδια. Χρειάστηκε πρώτα – πρώτα να βγάλει από τη μέση όλο το συγγενολόι του και να στείλει εξορία τη μάνα του. Όσο άσπλαχνος στάθηκε στο σόι του, τόσο μεγάλο έρωτα έτρεφε για τη γυναίκα του, την Αργιουμάντ Μπανού Μπεγκούμ, και της έδωσε το τιμητικό όνομα Μουμτάλ- ι- Μαχάλ, ``Πολύτιμο πετράδι του Παλατιού``.

Ο Σάχ Τζιχάν δημιούργησε λοιπόν για την αγαπημένη του γυναίκα ένα σωστό παράδεισο κήπων κοντά στην Άγκρα στις όχθες Ντζάμνα. Την όαση τούτη, με τα σπάνια φυτά και δένδρα, τη διέσχιζαν δρόμοι και δρομάκια μαρμαρόστρωτα, έτσι που

``τίποτα να μην πληγώσει τα γυμνά ποδαράκια της λεπτεπίλεπτης πριγκηπέσας όταν κάνει τον περίπατό της εδώ``, λεει μια παλιά ταξιδιωτική περιγραφή.

`` Η καταπληκτική εντύπωση που κάνει στον επισκέπτη το Τατζ Μαχάλ οφείλεται κυρίως στις αντιθέσεις. Η αστραφτερή λουρίδα νερού με τα άνθη λωτού, που από την πύλη της εισόδου περνά όλο τον κήπο ως το Τατζ Μαχάλ, το περήφανο μαρμάρινο οικοδόμημα, το πάρκο του κήπου που το περιβάλλει και πάνω απ’ όλα τούτα, ο βαθυγάλανος Ινδικός ουρανός, αποτελούν μία εικόνα, που για μια στιγμή, κάνει να σβήσουν στην ψυχή του θεατή όλα τα βάσανα και οι πόνοι της ζωής πάνω στη γη μας. Παρόμοιο θέαμα δεν είναι εύκολο να βρεις πάνω στον κόσμο(Πάουλ Ντόισσεν).

Ιστορικοί της τέχνης λένε για το ``μαρμάρινο όνειρο`` που είναι ``η αποθέωση της Ινδικής θηλύτητας``. Ο Σαχ Τζιχάν συμβουλεύτηκε τους πιο ξακουστούς αρχιτέκτονες και τεχνίτες. Από την Κωνσταντινούπολη, από τη Λαχόρη, από την Σαμαρκάνδη, από το Κωνταχάρ, ήρθαν 20.000 εργάτες για να χτιστεί το περιφημότερο μνημείο του κόσμου. Υπολογίστηκε πως τα έξοδα για το έργο αυτό έφθαναν τα 50.000.000 μάρκα. ``Η απλότητα του σχεδίου και η λαμπρότητα της εκτέλεσης δημιουργούν ένα θαύμα τέχνης, που ανταγωνίζεται σε κάλλος τους ναούς των Ελλήνων…..`` είπε ο Καρλ Μπάιντεκερ.

 

Ανδρέας Κουλιέρης