Επιστροφή στην κεντρική σελίδαΕπισκευθείτε την ιστοσελίδα του Γυμνασίου μαςΣτείλτε μας e-mail με τα σχολιά σας

lg_hist.gif (15584 bytes)

anarule.gif (1534 bytes)

H σuμμετοχή και συμβολή των κατοίκων του χ. Αγίας Eιρήνης Σελίνου, από τα παλιά ως τα σήμερα, στους αγώνες της Πατρίδας μας, για την ελευθερία, είναι πολλαπλά δυσανάλογη του πληθυσμού του χωριού.

Ονομαστοί άνδρες, από τα προεπαναστατικά και επαναστατικά χρόνια, σημάδεψαν με την παρουσία και την δράση των , την Ιστορία της Κρήτης!

'Ένας απ' αυτούς, ο Γιώργιακας ο Αντώνης, σκότωσε στα 1818 τον αιμοβόρο γενίτσαρο Βέργερη, από το χ. Επανωχώρι. Το σχετικό ιστορικό δημοτικό τραγούδι, που ψάλλει σε πολλές στροφές, τον ηρωισμό του γενναίου παλικαριού και κλαιει γοερά τη θυσία του, μας θυμίζει:

«...Λεει του, πάρε το στρατί κι' άμε στην πολιτεία,

και πέ τωνε πως έσφαξα τον πρώτο στην Τουρκία,

κι ' αν σε ρωτήξει και κανείς ποιος είναι ο παιγνιώτης

'πέ του, απού το Σέλινο, πως είν' Αγιερηνιώτης !

Και τ' όνομά του λένε το ο ΓιώργΙακας Αντώνης

το Χάρο δε φοβήθηκε τσ' αλλόπιστους σκοτώνει…

...αν θέλετε να μάθετε και ποια 'ναι η γι’ αιτία,

που σκότωσε το Βέργερη, τ' αμμάθια τση Τουρκίας,

ο ΓιώργΙακας τον έσφαξε απ' την Αγιά Ειρήνη

γιατί δεν είχε αθρωπιά και μούδε δικιοσύνη.

Ο Γιώργιακας τον σκότωσε γιατί κακά ελάλιε,

τσι Χρισιανές ατίμαζε και τσ' άντρες των κατάλυε...».

 

Γνωστό από την Ιστορία της Κρήτης ότι: τους τρεις αδελφούς, φοβερούς Βεργέρηδες, τ' ανθρωπόμoρφα τέρατα της Τουρκιάς, στην περιοχή, εφόνευσαν οι, ήρωες χαϊνηδες των χωριών Επανωχωρίου και Αγίας Eιρήνης: Θοδωρομανόλης, Γιώργιακας και Mπασιάς, οι πρόμαχοι αυτοί της Κρητικής Ελευθερίας στη γενέτειρά των, συνεπικουρούμενοι απ' όλους τους κατοίκους της περιοχής.

Αλλά και σ' όλες τις ιστορικές περιόδους, δεσπόζουσες φυσιογνωμίες της Κρητικής Ιστορίας, έχουν τη ρίζα τους σε τούτο το μικρό χωριό, απ' όπου: Αποστολιανοί και, Γελάσηδες, Γιωργιάκοι και Γλαμπέδες, Γλεντούσηδες και Γιωργίληδες, Δημογεροντάκηδες και Δημητρούλιοι, Καλαντζαντώνηδες και Καλατζήδες, Κάτηδες και Κουλουρίδηδες, Κρομμύδηδες και Κώτσηδες, Μανωλάρηδες και Μπογιατζήδες, Μπομπόληδες και Παπαγιαννάκηδες, Παπαγρηρόρηδες και Παπαδογιώργηδες, Παπαδομανώληδες και Παπαδαντώνηδες, Παναγιωτάκηδες και Παπαδονικολέδες, Παπαδοκωσταντάκηδες και Πεντάροι, Σηφάκηδες και Φιώτηδες, Φιωτοδημητράκηδες, Φραγκέδιδες και λοιποί, χορεία ατέλειωτη οικογενειών του ηρωικού αυτού χωριού (παλιότερες και σημερινές) που πράξανε το καθήκον τους - σαν κι’ όλα τα χωριά -στο ακέραιο, για την Πατρίδα!

Στα δίσεκτα χρόνια και στους αβάσταχτους αιώνες της σκλαβιάς, ανυποχώρητοι επαναστάτες και αντρειωμένοι χαϊνηδες, οι Αγερινειώτες, μαζί με τους άλλους Λακκοσγουραφιώτες, έχουν ορμητήριό τους τ' Αγιερηνιώτικο φαράγγι, π' αρχίζει λίγο πιο κάτω από τα τελευταία σπίτια του χωριού, στη ρίζα της Μαδάρας!

 

Στη Μεγάλη Κρητική Eπανάσταση του 1866-69, πολλά ντουφέκια ανάστησε τούτο το χωριό και τα κράτησεν αμείωτα και στις μετέπειτα Επαναστάσεις, γιατί ο ιερός πόθος του κάθε Κρητικού για Ελευθερία και Ένωση δεν είχεν ακόμα εκπληρωθεί!

Μια παράγραφο μόνο, από το εκλεκτό έργο του Παντ. Πρεβελάxη «Παντέρμη Κρήτη» θα καταθέσουμε σε τούτο το σημείο, που μιλάει τόσο εύγλωττα για την τουρκική λαίλαπα του 1866 και στο Λάκκο Σγουράφο. Γράφει ο Πρεβελάκης:

 

«0 γέρο λύκος δεν τρόμαξε τη χειμωνιά, μόνο σήκωσε τα τσαντίρια του και τόβαλε για το Σέλιvo. Καβάλησε τη Γραί -Κορφή, ροβόλησε τις Kακές Πλευρές και ξεχύθηκε στην επαρχία. Η νεροκατεβασιά δεν τον αμπόδισε, μήδε το χιόνι, όπου το γύρισε πιο ύστερα. Στον ποταμό της Αγίας Ειρήνης που πνιγήκανε καμιά κατοστή νομάτοι και καμπόσα βασταγερά, αμή στρωτό ντουφέκι δεν ακούστηκε πουθενά. Σελινιώτες και Κισαμίτες τρέχανε να συμμαζέψουνε τις φαμελιές τους, - γιατί τους είχε γίνει μάθος η Ζούρβα -και δεν τους βολούσε να πολεμήσουνε. Μερικοί Κρητικοί χτυπούσανε δω και κει ξεμοναχεμένα, πότε από την απελπισιά τους, πότε για το πλιάτσικο. Ένας Αγιερηνιώτης, Γιάννης Κρομμύδης με το όνομα, πούξερε απροστάτευτες μέσα στο χωριό τη γριά μάνα του και τη βαρεμένη γυναίκα του μαζί με κάτι άλλες ξεκληρισμένες, ξεσήκωσε μερικούς μπράτιμους, τρέξανε στους Δρακόλακκους και τρακαριστήκανε με την μπροστινέλα του φουσάτου. Είχε μαυρίσει το μάτι τους να βλέπουνε τον Τούρκο να ξαπλώνει στο Σέλινο αντουφέκηγος. Οι γυναίκες προκάμανε και φύγανε κ ' οι άπιστοι κλάψανε μερικούς νιζάμηδες κ ' έναν μπουλουμπαση. Το τουρκομάνι πάτησε τα χωριά Λιβάδα, Ροδοβάνι, Αγία Ειρήνη, κι απάγγειασε μέσα στα έρημα σπίτια, που οι χωριάτες τάχανε λυπηθεί να τα κάψουνε, καθώς τους παρακινούσαν οι καπετάνιοι…»

Παράλληλα, η Ιστορία στις δέλτους της καταγράφει:

«...Επί ημέρας δε συναγογόντες περί τους 180 οπλοφόρους εκ των πέριξ χωρίων Κουστογεράκου, Αγ. Ειρήνης, Λειβαδά, Μονής, Κακοδικίου, κ.λ.π. ήλθον εις προϋπάντησιv των εις θέσιv Τρυπητήν ου μακράν της Σούγιας αποβιβαζομένην εκ των προς τα εκεί αναφανέντων πλοιαρίων των Επαναστατών, ενωθέντες δε μετ' αυτών ήλθον εις Απανοχώρι και εκεί πρώτον ύψωσαν την Σημαίαν της Επαναστάσεως. ..»

Παναγ. Κ. Κριάρη: «Ιστορία της Kρήτης», Αθήναι, 1938, τ.Γ'. σ. 21, και: I. Π. Μαμαλάκη): «0 αγώνας του 1866-69», θεσ/νίκη, 1947, τομ. Β', σ. 106 κ.έ. ).

Και σ' άλλο σημείο:

«...Την 25ην Δεκεμβρίου οι Τούρκοι είχον καταλάβει ολόκληρον το χωρίον της Αγίας Ειρήνης εις μήκος ικανόν εκτεινόμενον και μέτ' αυτό το Aπανηχώρι και τη Λιβάδαν, όπου καίτοι ακροβολιστικώς βαλλόμενοι υπό τινών Επαναστατών, την επομέvηv εστρατοπέδευσαν. ..».

(Π. Κ. Κριάρη, όπ. παραπάνω, σ. 298).

'Ομως τα γεγονότα παρακάτω, του 'δωσαν αφορμή να ξαναπάρει το κοντύλι και να σημειώσει στο ίδιο «συναξάρι της Κρήτης», ο Πρεβελάκης:

«Ο Ομέρ Πασάς μάθαινε τι καρδιές χτυπούσανε κει πάνω στον Ομαλό και πύρωνε το στρείδι του. Κείνος ο απροσκύνητος τόπος είχε γεννήσει τον πόλεμο. Τούρκου ποδάρι δεν είχε δυνηθεί ποτές να τον πατήσει. Ο Μουσταφά πασάς είχε ντροπιαστεί, ο Αλή Σαρχός κατακοπεί στ' αναβατά του. Ο σερδάρης έδωκε διαταγή να κινήσει το στράτεμά του από δυο μεριές, να δoκιμάσει κι αυτός την πολεμική του. Η μια κολόνα θα χτυπούσε από τα μέρη του Σελίνου, όπου βρισκόταν. ο Αλή Σαρχός, η άλλη θα κινούσε από του Αλικιανού. Οι Κρητικοί μυριστήκανε μονάχα τη δεύτερη και χαζιρεύουνταν να τηνε ποδεχτούνε στη Φώκια. Άντρες και γυναίκες χτίζανε ταμπούρια κ' είχανε τα μάτια τους στις μπάντες του Ορθουνιού. Άξαφνα, τους ήρθεν η είδηση πως οι Τούρκοι είχανε ξεμπουκάρει στον Ομαλό. Το στράτεμά τους είχε πατήσει το Απανηχώρι και ξεχυθεί από τα Ποροσέλια και τα Ρεβατσά. Οι χριστιανοί δεν καθίσανε να συλλογιστούνε τι είχανε να πράξουνε. Πήρανε με μιαν πνοή το δρόμο που ξεκινά από τους Λάκκους και που βγάνει από σύρματα και φαράγγια στο πλάτωμα και πιάσανε τα γύρω βουνά. Κάμανε πομονή να ξημερώσει v' ανοίξουνε τον πόλεμο. Οι Τούρκοι είχανε καταλάβει στο μεταξύ σε τι παγίδα πήγανε και χωθήκανε μονάχοι τους και τοιμάζουνταν να το κόψουνε γελέκι, αφού βάλανε φωτιά στα βοϊδόσπιτα και γκρεμίσανε τα λιθομάντρια. Με το ξημέρωμα, που οι Κρητικοί τους χαμπαρίσανε, αρχίνισε το κυνηγητό. Ο στρατός πoύχε καταφέρει να μαγαρίσει για μερικές ώρες τον Ομαλό, κατακόβουνταν στο γυρισμό του σα νικημένος. Τους χτυπήσανε στον Άη Θόδωρο και στην Αγία Ειρήνη, στα Ρεβατσά και στα Ποροσέλια. Οι δυο δρόμοι που βγάνουν από το βουνοκάμπι στο Σέλινο γιομίσανε κουφάρια και φορτώμα».

Κι εδώ, η δοξασμένη της Κρήτης Ιστορία θ' αθανατίσει:

«. ..Την δε 28ην απόσπασμα των εις τα Λευκά Όρη Σελινιωτών υπό τους Στυλ. Σηφάκην, Γ. Σεισάκην και Π. Φιωτάκην διευθυνθέν λάθρα άνωθεν του χωρίου Αγία Ειρήνη επέπεσεν αιφνιδίως κατά των περί τον εκεί πύργον διεσπαρμένων Τούρκων, εξ ων τρεις εφόνευσεν. Αλλ ' ο διοικητής του εν Σελίνω στρατού ορισθείς τότε δια το θράσος τούτο των Επαναστατών, συνήθροισε την επιούσαν πάντα τους διακεκριμένους εκ των υποτεταγμένων των πέριξ χωριών... αφού δε κακοποίησε δεινώς τούτους έπεμψεν εν συνοδεία εις τα φυλακάς των Χανίων. Την 4ην Οκτ. έτερον απόσπασμα εκ των Λευκών Oρέων και τούτο, υπό τους Αναγν. Νικηφοράκην, Βαρδ. Γεωργιακάκην και Γ. Ζαμπιάκην επετέθη κατά της εις Αχλαδίδι του Ομαλού εχθρικής φυλακης. .Σπεύσαντες δ' εις ενίσχυσιν την επιούσαν οι υπό τους Εμμ. Φιωτάκην, Στυλ. Σηφάκην και Γ. Σεισάκην μετά του Γεωργίου Κριάρη, υιού του αρχηγού άλλων τινών συνήψαν ζωηράν μάχην, έως ου πολλαί εχθρικαί επικουρίαι ηνάγκασαν αυτούς να επανέλθωσιν εις τας θέσεις των...».

(Π. Κριάρη: «Ιστορία της Κρήτης», Γ' σ. 669).

Αλλά και στου τρίτου χρόνου (1869) τα γενόμενα, έχει να γράψει πως :

«0 καπετάν Κριγιάρης είχε ξεκόψει από τους συντρόφους του, δεν έστρεξε να σκύψει κεφάλι. Τον ακολούθησαν οχτώ παλιοί του βλάμηδες κ ' εδικοί του, μέσα σ' αυτούς κι ο πρωτογόνατός του ο Γιώργης. Αφήκανε πίσω τους τον Ομαλό, μπήκαν από την Αγία Ειρήνη στο Σέλινο. Η επαρχία ήτανε τουρκοπατημtvη κ' οι ντόπιοι μουσουλμάνοι γυρίζανε παγανίζοντας σαν κυνηγόσκυλοι. Ο Καπετάν Κριγιάρης τους ένιωσε πίσω στην πατησιά του...»

Τα οποία και πάλι ο ιστορικός μαρτυρεί και βεβαιώνει:

«. ..Αλλ ' η πείνα ήρχισε πλέοv να στενοχωρεί αυτούς, διότι ο ξηρός άρτος, αι ελαίαι και ο ολίγος τυρός, ον έφερόν τινες μεθ' εαυτών ήρχισαν εξαντλούμενα, οι δε προαποσταλέvτες προς αναζήτησιv τροφών δεν εφαίνοντο επανερχόμενοι ως εκ των δυσκολιών της συγκοινωνίας. Είχον δε τι νες τούτων πράγματι φθάσει τότε εις τα παρά την Αγίαν Ειρήνην Σελίνου άλλα χωριά ως οι οπλαρχηγοί Παπά-Κασέλος (πληρεξούσιος), Αντ. Μαρματάκης, θεόδ. Μπιτσάκης, Κων. Καστανάκης, Σοφοκλής και Ιωάvνης Φιώτηδες προς τον ανωτέρω σκοπόν. γενόμενοι όμως αντιληπτοί κατέφυγον προς σωτηρίαν των εις την φάραγγα της Αγίας Ειρήνης...».

(Κριάρης, Γ' σ. 721).

Σειρές και χαράγματα που αθανατίζουν μεγάλες ώρες των γονιών και των παππούδων μας και συνάμα θυσίες, κακουχίες και αίματα για τη χιλιάκριβη τη Λευτεριά...

Παρόντες οι Αγίερηνιώτες στου 1878 την Επανάσταση, ζήσανε κί' αυτοί σαν κί ' όλη την Κρήτη, με τα «σκιώδη προνόμια» του Οργανικού Νόμου. Και σαν ήρθε η Επανάσταση του 1889, που σπαράσσονταν η Κρήτη ολάκερη «από έντονες πολιτικές διαιρέσεις και φανατισμούς», οί Αγιερηνιώτες θα στρατευτούν -όπως πάντα - στον προοδευτικό χώρο. Η αστραπιαία όμως αντίδραση των Τούρκων και η άφιξη του σκληροτράχηλου Σακηρ πασά στο νησί μαζί με το στρατιωτικό νόμο , την ανάκληση της Σύμβασης της Χαλέπας κι' όλα τα δεινά που ακολούθησαν με τον ερχομό του, έγραψαν ως και το I895 μία από τις πιο ζοφερές σελίδες της Ιστορίας της Κρήτης στα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Παρ' όλ' αυτά, η Μαδάρα και τ' Αγιερηνιώτικο Φαράγγι ήταν και πάλιν οι χώροι ανάσας, σωτηρίας αλλά και ανασύνταξης της όλης περιοχής

Ακολούθησαν: Η Επανάσταση του I885, του 1897-98, η Αυτονομία. Σφαγές και πυρκαγιές στο Λάκκο Σγoυράφο γεναριάτικα.

23 του Γενάρη μήνα του 1897, αξέχαστα, τα επαναστατικά σώματα Μπασιά, Κορκίδη, Πρωτοπαπαδάκη, Τωμαδοβασίλη καί Παπακασέλου συσκέπτονται στο Φαράγγι κι ' αποφασίζουν ύστερ’ , από συνεννόηση με τους σωματάρχες Kριάρη και Γιώργιακα ν' ανεβούν στα βορινά τ' Αποπηγαδιού κοντά στην Κάντανο με τον Κορκίδη και τον Πρωτόπαπα και να κάμουν τελικά την έφοδo στα οχυρά του Πύργου του Σταυρού.

Η πολιορκία της Καντάνου στη συνέχεία, οί διαπραγματεύσεις για την παραλαβή των Τούρκων του Σελίνου από τα διεθνή στρατεύματα, η συνθήκη της παράδοσης της Καντάνου μεταξύ των πλοιάρχων των Μεγ. Δυνάμεων και των Επαναστατών και η παράδοση του οπλισμού των Μουσουλμάνων στην Παλαιόχωρα, πριν από την αποχώρηση - φυγάδευσή των, ήταν ένας θρίαμβος στον οποίο πολύ συνέβαλε και η προσφορά της Αγ. .Ειρήνης !Τα χρόνία της Kρητικής Πολιτείας (1898 -1913) η Αγία Eιρήνη ακολουθεί τη γραμμή του Ελευθέριου Κ. Βενιζέλου, μετέχεί στην Επανάσταση του θερίσου (10 Μαρτίου 1905) με ευάριθμους πολεμιστές επαναστάτες, ενώ τα ίδια χρόνια (1904-1908) τροφοδοτεί με παλικάρια της τον Μακεδονικόν Αγώνα και λίγο μετά, τα Ηπειρωτικά βουνά και τους νικηφόρους Βαλκανικούς Πολέμους του 1912 – 1913.

Τέλος οι άνδρες του χωριού, κατεβαίνουν στα Χανιά, από την παραμονή της 1ης Δεκεμβρίου του 1913, πεζοί και καβαλάρηδες, για να συμπανηγυρίσουν μ’ όλο το νησί και την επίσημη Πατρίδα μας παρούσα, την Ένωση της Κρήτης με την Μητέρα Ελλάδα !

Ύστερ’ από λίγο, οι άνδρες της Αγ. Ειρήνης στρατευμένοι στη φωνή της Πατρίδας μας, θα φτάσουν στην πόλη και θα γονατίσουν στην Αγία Σοφιά, ενώ στην Σμύρνη και στον Σαγγάριο θα πολεμήσουν σκληρά και θα αφήσουν και πάλιν, χωριανούς των στα χώματά μας εκεί πέρα «Τοις ‘κείνων ‘ρήμασι πειθόμενοι»!

Σύσσωμη η Κρήτη – μαζί της πάντα κι η Αγία Ειρήνη – θα ανασάνει όταν με την Συνθήκη της Λοζάννης (Ιαν. 1923) θα εγκαταλείψει το νησί και ο τελευταίος Τούρκος !…

Κι ύστερα από κάποιους χρόνους αναδημιουργίας και ανάπαυλας οι καινούργιες σελίδες ανοίγονται στην Ελληνική Ιστορία, θα συναντήσουν «με το χαμόγελο στα χείλη» και με το ριζίτικο τραγούδι:

«Μηνάς μου κόρη κι έρχομαι…»

τους Αγιερηνιώτες άντρες, ν’ ανηφορίζουν από τα «Πυρολίκια» στα «Ποροσέλια» κι από εκεί στον Πρασέ και στα Χανιά, για να παραλάβουν, πριν βραδιάσει, πεζοπορώντας ώρες, να ντυθούν φαντάροι του θρυλικού ’40 φθινοπωριάτικα. Είναι οι ίδιοι που λίγο πιο πριν, αμέριμνοι, όργωναν σώχωρα σταροχώραφα στην «Πλαγιάδα» και στο «Λένικο» του χωριού των!…

Πάν’ από είκοσι παλικάρια του χωριού (όσα δηλαδή είχε), έλλειπαν στην Αλβανία και στα Ηπειρωτικά βουνά, όταν ξημερώματα της 21ης Μαΐου 1941, η πρωτάκουστη από αέρος εισβολή των Γερμανών ξάφνιαζε και πάγωνε τον κόσμο.

Ο λαϊκός ραψωδός του γραφικού χωριού, με πίκρα μας θυμίζει :

«Το χίλια εννιακόσια εις το σαράντα ένα

τα’ αεροπλάνα Γερμανούς αρχίσανε και φέρναν…

Σαράντα ένα ήτανε τότ' η χρονολογία

που 'ρθαν τα οπλιταγωγά, στην Κρήτη, τα θερία.

Στσί 'κοσιμιά Μαγιού ‘τανε, που ήρθεν ο εχθρός μας,

παιδιά, να το λογιάζαμε πως είν' ο θάνατός μας...»

Σαν επιστρέψουν όμως, όσοι... επέστρεψαν, θα οργανωθούν, χωρίς να χάσουν ώρα, στην Αντίσταση, κι' ας πληρώσουν την αποκοτιά τους αυτή, με συλλήψεις, βασανισμούς, εκτελέσεις, φυλακίσεις και αποστολές στα στρατόπεδα συγκεντρώσεων της Γερμανίας

Και θ' αφήσουν βέβαια κι' εκεί, συγχωριανούς των, που θα τους κλάψουν απαρηγόρητα, όταν ένας -που γύρισε σε άθλια κατάσταση -θα τους φέρει το χαμπέρι και θα τους διηγηθεί Τα όσα έσυραν όλοι οι συγκρατούμενοι όμηροι, στο Μπέλσεν και στο Άουσβιτς, στο Λίντς και στο Νταχάου...

Στήνεται, λίγο αργότερα, Ηρώο Πεσόντων, στο χωριό, εκεί στην αυλή σχολείου και εκκλησίας. Διδαχή και μάθημα για τους επιγενόμενους!

Διαβάζομε, σε στάση προσοχής, τα κατεβατά των ονομάτων των Ηρώων, του μικρού χωριού της Αγίας Ειρήνης

Ξεφυλλίζομε τις στατιστικές του πληθυσμού της και μένομε έκπληκτοι μπρος στο μέγεθος των θυσιών για την Πατρίδα, ενός τόσον ολιγοπρόσωπου χωριού...

Ναι ! έτσι ακριβώς είναι. Τούτος ο τόπος, συνεπαρμένος ως τα κατάβαθα του Είναι του από το όραμα της Ελευθερίας, θυσιάζεται θαρραλέα και αγόγγυστα γι ' Αυτήν , όποτε τ' απαιτήσουν οι περιστάσεις. ..

Σήμερα, ειρηνικοί κι ' εργατικοί οι Αγιερηνιώτες, ζουν με τις βαρύτιμες πατρογονικές παραδόσεις κι' αρετές των, με τις πλούσιες ιστορικές μνήμες των, αλλά και με την καθημερινή φροντίδα για την ολόπλευρη αξιοποίηση του δυναμικού του τόπου των , προσβλέποντας, πάντα, με πίστη στο Αύριο! ,

anarule.gif (1534 bytes)

Πηγή : Ετήσια Δημοτική Εκδοση "Ελλωτία" (Χανιά 1992)
           Σταμ. Α. Αποστολάκης "Γνωρίστε το Σέλινο"